Irányított fúrás

Az a technológia, amely biztosítja a gyors, kitakarás nélküli közművek építését. Több területen is gazdaságos, mindezek mellett biztonságos közmű fektetést eredményez ez az eljárás.

Általában olyan munkák során használatos, ahol a felszínen már meg nem sértendő létesítmény foglal helyet, lehet ez akár egy épület, járda, útburkolat, vasúti pálya.

A technológia kivitelezése a pilótafurat elkészítésével kezdődik. A furat a felszínről indul, nagy dőlésszöggel, és a felszínen is ér véget. Ez a folyamat az előre kitűzött nyomvonalon rádiójel alapú helymeghatározás segítségével történhet meg. A szonda érzékeli a földben lévő fúrófej eleje és vége közti magasságkülönbséget, mely adatok ismeretében a fej dőlésszögét ki tudja számolni. Ezek ismeretében a hajlékony fúró rudakkal megkezdődhet a pilótafurat kivitelezése. Miközben a fej halad előre, nagy nyomáson betonit-zagy kerül befecskendezésre a fúrófej fúvókáin keresztül. Ez segíti a furat állékonyságának megőrzését, valamint a fúrófej előrehaladását, annak hűtését. A pilótafurat elkészülte után, a felszínre kiérkezett fejet átcseréljük a bővítő fejre.
irányított fúrás, közmű építés

Ezek után kerül sor a bővítési fázisra. A behúzandó csőátmérő függvényében a megfelelő bővítő fejet felszereljük, majd ezt az indítópont felé tengelye körül forgatva visszahúzzuk. Ezek után történik meg a KPE, illetve acél cső behúzása a furatba.

Az irányított fúrás nagyban függ a talajminőségtől, hiszen más-más bentonit zagy keverési arányt kell használni megfelelően az adott talajhoz, illetve a bővítő fejek minősége és geometriai jellemzője is kérdés a talajminőségre nézve.


A gép műszaki adatai



Név
Vermeer D24x40
Súly
8,7 tonna
Legnagyobb forgatónyomaték
5670 Nm
Legnagyobb húzóerő
10 tonna
Behúzható csőátmérők
63mm - 400mm
Maximális behúzási hossz
150 méter